Ansökningsprocessen

Hur fungerar ansökningsprocessen?

Ska du inrätta ett nytt enskilt avlopp så krävs det först tillstånd enligt Miljöbalken. Tillståndet ges utav Dalslands miljönämnd. För att få ett tillstånd måste ni skicka in en ansökningsblankett till miljö- och energikontoret. Nedan följer ansökningsprocessen i punktform:

  • Skyddsnivån bestäms utifrån recipientens ekologiska status. Har recipienten problem med övergödning så gäller hög skyddsnivå. Hårdare krav kan komma att ställas om fastigheten/tomten ligger nära ett vattendrag eller sjö även vid normal skyddsnivå.
  • Om din ansökan är ofullständig när den inkommer får ni ett beslut om komplettering. Beroende på hur mycket som saknas i ansökan kan begäran ske via post, e-post eller telefon.
    OBS Ansökan handläggs först efter att den är komplett!
    • TIPS: Är ni osäker på om alla uppgifter är ifyllda så kan ni ringa till miljöinspektören och gå igenom ansökan via telefon. På så sätt kan ni försäkra er om att ansökan är komplett ifylld när den inkommer till miljö- och energikontoret.
  • När ni har fått tillståndet i hand och detta inte överklagas så vinner det laga kraft efter tre veckor. Ni har totalt 5 år på er att färdigställa avloppsanordningen, men den måste vara påbörjad inom 2 år, annars förfaller tillståndet. OBS! Om det redan finns ett beslut om förbud om att inte släppa ut avloppsvatten till den befintliga avloppsanläggningen på fastigheten måste den nya anläggningen vara färdigställd innan förbudet träder i kraft. .
  • När avloppet är färdigt så ska en ENTREPRENÖRSRAPPORT fyllas i och skickas in till miljö- och energikontoret. Läs mer om entreprenörsrapporten här!
  • När entreprenörsrapporten inkommer så granskas den. Skulle inspektören upptäcka felaktigheter i anläggandet eller om uppgifter/bilaga till entreprenörsrapporten saknas så blir ni kontaktade.
  • Ser allt ut att vara i sin ordning avslutas ärendet.

Sidan uppdaterades 2025-07-07