Registrering

Det är du som företagare som ansvarar för att din verksamhet uppfyller alla krav. Lokalen du ska använda behöver vara anpassad till den verksamhet du ska bedriva. Du kan även anlita en konsult för hjälp med lokalens utformning.

Registrering är en enkel process, som går ut på att du anmäler till Dalslands miljö- och energikontor att du ska starta verksamhet. Dalslands miljö- och energikontor granskar de uppgifter som kommit in och behövs kompletterande uppgifter så kontaktas du av den inspektör som handlägger ditt ärende. Verksamheten får påbörjas tidigast 10 arbetsdagar efter att miljökontoret har tagit emot anmälan, om inte ett beslut om registrering fattas.

Sanktionsavgift
Livsmedelsverksamheter som har startat eller startar utan registrering riskerar att få betala en avgift som motsvarar en procent av sin årsomsättning eller lägst 5 000 kronor.  

Om du tar över en verksamhet utan att meddela kommunen riskerar du att få betala en sanktionsavgift som motsvarar en halv procent av årsomsättningen eller lägst 2 500 kr. Det gäller även om du byter bolagsform. 

Anmälan
Fyll i hela blanketten samt bilaga skicka den till vår postadress eller via e-post till kansli@dalsland.se.
Blanketterna hittar du här.

  • Bilaga 1 - Riskklassning sista led
    Detta avser den sista delen av distributionskedjan där livsmedel säljs direkt till slutkonsumenten. Exempel på verksamheter i sista led är restauranger, butiker, förskolor och omsorgsboenden.
  • Bilaga 2 - Riskklassning tidigare led
    Detta avser alla tidigare steg i distributionskedjan innan livsmedlen når slutkonsumenten. Det kan inkludera producenter, grossister och andra mellanhänder som hanterar och distribuerar livsmedel.

Inom 2 veckor kommer vi att skicka ett beslut om registrering av livsmedelsanläggning till dig. Beslutet kan du använda som ett bevis för att livsmedelsverksamheten är registrerad hos oss, till exempel när du ska vara med på en marknad i en annan kommun eller om en av dina kunder frågar efter det. 
Kom ihåg! Det finns inte längre några "godkända kök".
Registrering av en livsmedelsanläggning kräver inget godkännande. Efter att ha mottagit beslutet om registrering kan verksamheten påbörjas. Vid den första inspektionen kommer det att kontrolleras om alla krav för livsmedelsanläggningen har uppfyllts och att lokalen uppfyller kraven för livsmedelshantering. 

Säljer verksamheten tobak/alkohol krävs en separat anmälan. För vidare information, kontakta Dalslands och Säffles alkohol- och tobaksenhet för respektive kommun. 

Registreringsavgift
Du ska betala registreringsavgift när du registrerar din livsmedelsverksamhet. Miljökontoret skickar fakturan för registreringsavgiften efter att verksamheten har registrerats. För information om gällande taxa och avgifter klicka här.

Sidan uppdaterades 2025-02-06